Na czym polega regeneracja belki?

Belka skrętna - rozwiązanie typowe dla większości francuskich samochodów - posiada mnóstwo zalet, lecz również wady, które dopadają kolejnych użytkowników tych czterokołowców: jeżeli się jeszcze nie zepsuła, to z pewnością się zepsuje i to z fatalnym skutkiem dla kieszeni właściciela.




grafika


firmy


regeneracja tylnej belki berlingo


Chyba że użytkownik pozwoli się przekonać, aby ją naprawić, zanim belka zepsuje się faktycznie. Główną zaletą belki podatnej skrętnie tak naprawdę jest jej płaska konstrukcja, a nie jej przymioty jezdne. Dzięki niej da się wykonać płaski bagażnik, a w wypadku usterki całe zawieszenie łatwo wyjmuje się po czym naprawia. Rutynowa wymiana łożysk jest to niedrogi sposób na długie życie zawieszenia. Słaby punkt belki skrętnej to igiełkowe łożyska, na których oparty bywa sworzeń wahacza. Pierwszy etap zużycia łożysk nie przynosi praktycznie żadnych symptomów, które mógłby spostrzec kierowca. Po umieszczeniu wozu na podnośniku można natomiast wyczuć mały luz na kole - i gdy tak - to jest to już najwyższa pora na renowację, jeżeli nie pragniemy wydać fortuny. Wtenczas starczy rozmontować belkę, po czym wymienić łożyska. Gdy nie wymienimy łożysk w porę, zepsują się sworznie wahaczy. Jeśli jednak przegapiliśmy moment początkowego zużycia łożysk, ich resztki zaczynają trzeć o sworzeń. Niszczą go błyskawicznie. Symptomy to popiskiwanie jak też chrobotanie z okolic tylnego zawieszenia. Gdy feler pogłębia się, oznaki stają się widoczne i już trudno ich nie zauważyć. Samochód zaczyna się źle prowadzić, odpowiada nerwowo na łagodne skręty kierownicy, zaś z okolic tylnego zawieszenia docierają dobitne hałasy.




Belkę najlepiej byłoby wymienić na nowiuteńką, lecz najczęściej możemy ją zregenerować. Można w ten sposób sporo zaoszczędzić, bo regeneracja tylnej belki Berlingo nie jest nadzwyczaj kosztowna.
2023/02/02, 07:19