Praca w warsztacie mechaniki pojazdowej zalicza się, wbrew obiegowym opiniom, do kreatywnych zajęć: zawsze spieszący się klienci przyjeżdżają prywatnymi lub służbowymi samochodami, a mechanicy mają za zadanie zdiagnozować usterkę, a potem ją usunąć. Niekiedy już sam taksówkarz informuje o kłopotach z świecami zapłonowymi czy układem kierowniczym, a niekiedy pracownicy autoserwisu muszą samodzielnie znaleźć przyczynę, dla przykładu wadliwie działającej klimy. Jedno jest jednak pewne: naprawa samochodów obejmuje wiele najróżniejszych zadań i choć nowoczesne maszyny znacząco ułatwiają ich wykonanie, to zupełnie nic nie może zastąpić ludzkiej inwencji twórczej.
Wymiana opon oczywiście nie jest zbyt dużym wyzwaniem i nawet uczący się zawodu mechanik nie powinien mieć jakichkolwiek trudności z wymianą letnich kół bezdętkowych na zimowe i odwrotnie. Obecnie na rynku funkcjonuje wiele zakładów, które specjalizują się w takich usługach. Oprócz wspomniane wymiany oferują one też
wulkanizację opon, wyważanie kół czy wreszcie sprzedaż wybranych produktów, np. świetnie znanym kierowcom dojazdówek. Dodatkowo serwisy dają klientom możliwość przechowania kół nieużywanych w danym sezonie.
Więcej: wulkanizacja
Marex wrocław krzyki
Jak już wspomnieliśmy, każdy mechanik samochodowy obsługuje w XXI wieku mniej bądź bardziej skomplikowane urządzenia diagnostyczne. Praktycznie każdy seat czy volkswagen jest wyposażony w specjalne układy, które zarządzają pracą np. silnika bądź chociażby wycieraczek czy wstecznych lusterek. A komputer pokładowy nierzadko ulega awariom, a żaden taksówkarz nie może samodzielnie usunąć usterki, bo tutaj potrzebne jest określone oprogramowanie.
Współczesne samochody to złożone urządzenia. Minęły czasy gdy utalentowany technicznie kierowca był w stanie własnoręcznie naprawić własny samochód za pomocą znajdujących się w domu przyrządów. Obecnie do naprawy samochodu konieczna jest aparatura komputerowa, w przeciwnym wypadku albowiem nie będziemy mogli nawet ustalić z jaką dokładnie usterką mamy do czynienia.